week 1

6 mei 2018 - Holambra, Brazilië

Zaterdag 27 april ging voor Niels Hendriks en voor mij het grote avontuur beginnen. om 10.10 uur gingen wij de lucht in en tien weken naar Brazilië toe!

Eenmaal in Brazilië waren wij aangekomen in Holambra. wij overnachten in een complex dat heet 'Pousada bem te vi'. Het is hier heel zwaar voor ons. Het is hier gemiddeld 30 graden en in onze appartement zit geen fornuis dus moeten wij elke dag helaas uiteten.

De dag voordat onze stage begon maakte wij kennis met onze stagebegeleider Joni en gingen wij alles even doornemen met hem. Wij moeten vijf dagen in de week werken van 07.00 tot 17.00. Wij moeten elke ochtend rond 06.25 bij een bushalte staan en komt er een bus van het bedrijf ons daar ophalen. De eerste twee weken van de stage moeten wij in de kas werken bij de orchideeën en de anthuriums om kennis op te doen van de planten. Wanneer wij eenmaal die kennis hebben gaan wij naar kantoor. Op kantoor moeten wij voor het bedrijf en voor school verschillende opdrachten maken. Een van die opdrachten van het bedrijf is bijvoorbeeld dat zij met heel veel arbeid werken. Zij willen dus dat wij gaan uitzoeken of automatisering beter is of niet. De overweging om het niet te doen is doordat de lonen hier heel goedkoop zijn.

De eerste drie dagen hadden wij meegelopen bij de orchideeën. Wij hebben in die drie dagen daar gepoot, stokjes gestoken en planten voor de veiling klaargemaakt. Woensdag waren wij naar de veiling in Holambra geweest. dat was erg interessant  om te zien hoe zij het hier nog doen. Hier zit bijvoorbeeld nog bij de klok 300 man en in de Nederland maximaal 50 denk ik. De laatste twee dagen liepen wij bij de anthuriums, door de drukte daar voor moederdag hadden wij alleen maar anthuriums schoongemaakt en in hoezen gedaan voor de veiling.

Naast onze stage hebben wij natuurlijk ook vrije tijd. Wij zijn maandag avond bij een oude klasgenoot wezen bbq'n, hij heet Scott van der Spek (hij woont in Holambra). Voor de rest geniet wij hier veel van de zon en Af en toe genieten wij hier ook wel van het eten en het bier (sorry mama).

groeten uit een koud Brazilië,

Sem van der Knaap

1. Nicolle Drost:
    6 mei 2018
    Ha Sem wat een mooie start van je blog man!
    Dank je wel voor je verhaal.'
    Tof dat jullie bij Scott langs zijn geweest, doe je hem (ooit) nog ns de groeten van mij!
    Voor nu vooral ook toedeloe voor Niels!
    muito divertido, desfrute do país especial!
    Groet
    Nicolle
  2. Henny van der Voort-Duijndam:
    6 mei 2018
    Hai Sem,
    Wat leuk je reisblog Sem. Spannend om je te volgen. Wel vroeg opstaan om naar je werk te gaan. Poeh, das wel wennen zeg voor jullie beiden. Maar goed maak er wat van samen ik wacht je volgend verslag af.
    Liefs, oma Henny
  3. Jos van der Valk:
    18 mei 2018
    Hoi Sem, leuk verhaal. Welkom in de echte wereld, vroeg op staan.
    Doe Scott de groeten van mij. Veel succes en een fijn tijd voor jullie beiden