week 6

11 juni 2018 - Holambra, Brazilië

Beste Kennissen,

Deze week ga ik het alweer over week 6 hebben. Nog minder dan 4 weken en dan ga ik alweer naar huis. De tijd gaat sneller dan je denkt!

Stage:
Maandag hebben Niels en ik hele dag op kantoor gezeten. Daar werkte wij aan onze opdrachten.

Dinsdag ochtend stond het wekkertje om 04.00 uur. Wij zouden voor twee dagen naar een andere locatie gaan dat vlakbij Araxá ligt. Na een rit van zo'n vijf uur kwamen wij eindelijk aan op het bedrijf. In de ochtend moest ik meelopen met het snijden van Lely's. Toen wij gingen werken kregen wij een mooie pet en moesten wij onze trui aanhouden. Dat moest omdat wij anders zouden verbranden. In de middag moest ik in de koelcel meelopen en de bloemen 'veiling klaar' maken (elastiekje om de bos doen en inhoezen). Toen wij eenmaal klaar waren liet de man die ons had gebracht een mooie waterval zien. Na zo'n vijftig minuten rijden kwamen wij eindelijk in de stad aan en gingen wij wat eten. Toen het maagje weer goed was gevuld gingen wij naar het hotel toe. In het hotel nog een klein drankje gedaan en toen lekker het bedje weer opgezocht.

Woensdag ging het wekkertje om 05.30 uur. Wij moesten om 05.50 uur alweer klaar staan voor het ontbijt. Onderweg naar het bedrijf was er veel mist. In Brazilië zijn er veel bergen, elke keer als je het dal inging zag je een hele scheiding van de mist. Dat was erg cool om te zien!
De planning van woensdag was:
van 07:00 tot 09:00 uur meelopen met het bollenpoten bij de Lely's
van 09:12 tot 12:00 uur een rondleiding krijgen

In werkelijkheid:
Wij stonden te wachten bij het bollen poten. De bollen hadden een beetje vertraging en kwamen rond een uurtje of 08.20 een keer aan bij de juiste plek. Na anderhalf uur niks doen gingen de mensen eens werken. Wij dachten dat wij ook moesten werken, maar wij hoefde alleen te kijken hoe zij de bollen aan het poten waren met de pootmachine. Wat een bijzonder land toch. In Nederland kan je je echt niet voorstellen dat je de eerste 1,5 uur niks aan het doen bent op je werk.

Na de pauze kregen wij een rondleiding van Marcel Schoenmaker. Marcel Schoenmaker is een van de oprichters van Terra Viva. De locatie waar wij waren was in totaal met alles meegerekend zo'n 5.000 hectare groot. Zij moesten wel 500 hectare natuur laten, want dat moet om een bepaalde reden van de overheid. Voor het eerst in mijn leven dat ik zo'n grote locatie van een bedrijf zag (in Nederland ben je dat niet gewend). Zij hebben daar bijvoorbeeld, Lely's, Calla's, Eucalyptus bomen, aardappels, koeien en paarden. De locatie van Terra Viva zit zo'n 1.400 meter boven de zeespiegel. Het is daar erg moeilijk om water te krijgen. Zij hebben een heel mooi concept daar op verzonnen. De Eucalyptus bomen die zij telen maken water aan. Op een gegeven moment maken zij zoveel water aan dat er een rivier ontstaat. In het dal maken zij een blokkade, zodat het water niet verder kan gaan. Door de blokkade word het een meer. Dat water pompen zij op en kunnen zij gebruiken om de planten, bloemen en groente water te geven.

Na de rondleiding hadden wij er nog even gegeten en gingen wij terug naar Holambra.

Donderdag ochtend hadden wij weer gewerkt op kantoor. In de middag zouden wij met Eldo (onze collega) Sion en Gino bezoeken. Stijn en Jorne wilde ook graag mee, omdat er ook een Nederlandse jongen die wij kennen bij Sion werkt. Dat is Jeffrey (zijn naam is al een eerder in een reisverhaal geweest). Dus wij hadden geregeld dat zij mee mochten. Het eerste bedrijf waar wij heengingen was Sion, Sion is een stekleverancier.  Wij kregen een rondleiding in een tuin van zo'n twee kappen. Dat was wel erg grappig om te zien. Zij zijn nog zo klein, omdat zij net zijn begonnen in Brazilië en nog moeten groeien. Toen wij bij Gino waren kregen wij een rondleiding in zijn tuin. Zij telen orchideeën en die zijn erg mooi! Het was wel bijzonder, wij kregen een rondleiding en de man had geen woord verteld over de planten. Dat kwam doordat die geen Engels spreekt.

Vrijdag ochtend ging mijn wekker alweer om 03.45 uur. Wij werden om 04.15 uur opgehaald om naar Sao Paulo te gaan. Zij gaan daar heen om klantencontact te houden. Zij vinden het erg belangrijk om te weten wat de klanten van de kwaliteit vinden. Na een rit van 2 uur kwamen wij er eindelijk aan. De eerste stop was bij een soort markt. Bij die markt verkochten zij alleen maar bloemen en planten. De markt duurt elke dag van 21.00 tot 09.00 uur. Volgens de Brazilianen is het dan rustiger op de weg en vind je het leuker/makkelijker om een bloemetje te kopen. De twee stoppen erna waren twee tuincenters.

Rond een uurtje of 11.00 waren wij terug op het bedrijf. De rest van de dag hadden wij weer aan onze opdrachten gewerkt voor het bedrijf/school.

Het weekend:
Vrijdag avond gingen wij eerst even uiteten. Daarna nog een klein drankje bij Stijn en Jorne gedronken.

Zaterdag hadden wij niet zo veel gedaan. In de avond gingen wij een half uur lopen om naar de zonsondergang kijken. Het leuke was dat er wolken voorzaten dus wij konden de zonsondergang niet zien. Dat is echt fijn! Eenmaal thuis was de planning om even op te frissen en daarna naar Campinas te gaan (Campinas is een stad dat een half uur van Holambra ligt). Na een lekkere douche waren Niels en ik allebei in slaap gevallen. Om 22.00 uur hoorden wij ineens hard gebonk, want Stijn en Jorne stonden voor onze deur om te gaan naar Campinas. Snel kleren aangedaan en we wilde gaan, maar toen kwam er een klein probleempje. Er waren geen ubers in de buurt en daardoor hadden wij geen vervoer. Wij hadden dus nog maar een biertje gedronken bij ons huisje en gingen wij later op de avond weer verder slapen.

Zondag middag gingen wij zwemmen bij André (de veilingdirecteur). Dat was erg gezellig! In de avond nog een hapje gegeten en daarna weer het bedje opgezocht.

Dit was het weer voor deze week! Hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om dit te lezen.

Groetjes,

Sem van der Knaap

1. Henny van der Voort-Duijndam:
    Hallo Sem,
    Ik zit met verwondering en bewondering jullie avonturen te lezen in je reisverslag.
    Je schrijft echt leuk en gezellig. Zelf geniet ik hier in Nederland van je verhalen. Ik heb alles opgeslagen zodat, wanneer je terug bent, ik alles weer eens door kan lezen, vergezeld met foto's kijken. Sem geniet van de nieuwe wereld om je heen. Het is toch een geweldige ervaring en je komt nu ook , denk ik, tot de conclusie dat het in Nederland zo slecht niet is en dat het bij ons voor heel wat mensen die werken veel en veel beter georganiseerd is. Ondanks dat er dikwijls gemopperd wordt. Veel plezier en groeten aan je vrienden.
    Oma Henny
  2. Frans:
    11 juni 2018
    Hoi Sem, ik heb weinig toe te voegen aan het commentaar van je oma! Leuk dat er meer mensen meelezen en ook echt wel gaaf dat je bij die directeur in zijn zwembad mag. Dat soort dingen gaat toch leuker dan hier in NL!
  3. Ed:
    11 juni 2018
    Leuk Sem, op naar week 7.
  4. Nicolle Drost:
    12 juni 2018
    Ha Sem, wat gaaf dat je meemaakt hoe goed de natuur ingezet wordt daar om water te regelen op het bedrijf, wat een bijzonder verhaal! Nooit geweten dat Eucalyptus bomen zoveel water kunnen "regelen"..
    Je hebt helemaal een ander ritme daar van leven zeg! Zoals je typt: wekker gaat om 3.45 uur (jemig ik zeg nooit meer dat ik vroeg opsta:)
    Wat een bijzondere tijd heb je daar!!
    Nog 4 weken genieten man!
    En een rondleiding krijgen van een man die geen woord Engels spreekt...interessant :)